PERSBERICHT
Vrij voor publicatie: 6 september 2015, 21.00 uur
TOV-LEDEN WILLEN EXTRA LEDENVERGADERING
VERONTWAARDIGING OVER GANG VAN ZAKEN BIJ ONDERNEMERSFONDS
Een groep van 35 TOV-leden heeft in een brief het bestuur van de Teylingse ondernemersvereniging gevraagd een algemene ledenvergadering te houden. De groep wil dat de TOV bij de gemeente haar initiatief intrekt om een ondernemersfonds op te richten. De gemeente is door de TOV gevraagd aan het initiatief mee te werken door een OZB-opslag van 20% te gaan heffen op onroerend goed dat niet bestemd is voor woningen. De TOV hoopt hiermee € 369.400 op te halen. Vanaf 1 januari zou e.e.a. zijn beslag moeten krijgen.
In de brief vragen de leden het TOV-bestuur ook alle activiteiten van de stichting Ondernemersfonds Teylingen te staken en een inventarisatie te maken naar de haalbaarheid van kleinere slagvaardige ondernemersfondsen op basis van het BIZ-model. Dit model staat wettelijk garant voor democratische en juiste besluitvorming bij de oprichting van een fonds.
De verontwaardigde TOV-leden lichten in hun brief toe dat er geen draagvlak is aangetoond voor het fonds en de gemeenteraad hierover onjuist is voorgelicht. Ook zijn verzoeken om informatie van leden genegeerd.
Bij het doorgaan van het fonds moeten grote ondernemingen duizenden euro’s meer aan OZB gaan betalen. Kleinere eigenaren en gebruikers en ook particulieren met zakelijk onroerend goed moeten jaarlijks enkele honderden euro’s meer gaan betalen. De TOV noch de stichting hebben concrete plannen ontvouwd wat met het geld gaat gebeuren. Ook de toekomstige 1500 betalers aan het fonds weten nog van niets.
De 35 TOV-leden ondersteunen de groepering Vrije Ondernemers Teylingen (VOT). Deze groepering verzet zich al maanden tegen het TOV-plan en de gemeentelijke medewerking daaraan. De VOT (www.voteylingen.nl) telt inmiddels ruim 250 aanhangers en juicht het initiatief van de 35 TOV-leden toe. Het bestuur van de TOV is verplicht de gevraagde algemene ledenvergadering binnen een maand te houden.
EINDE PERSBERICHT