Wij hebben een groot aantal gronden aangevoerd voor ons bezwaar en ons beroep. Dit zijn de belangrijkste gronden:
Wij hebben een groot aantal gronden aangevoerd voor ons bezwaar en ons beroep.
Allereerst –en dat hebben wij herhaaldelijk aangegeven- bestond en bestaat er volgens ons onder de meerderheid van de Teylingse ondernemers geen draagvalk. De gemeente is afgegaan op de gegevens van de TOV, een ondernemersvereniging die minder leden telt dan dat wij aan aanhangers hebben.
Bovendien heeft de gemeente nagelaten om deugdelijk onderzoek onder alle Teylingse ondernemers naar het draagvlak. Terwijl de gemeente al sinds 2010(!) stelt dat het bestaan van draagvlak een vereiste is voor het invoeren van het ondernemersfonds.
Ook de retributieregeling deugt niet. In het kort houdt deze regeling in dat bepaalde de ene ondernemer de verhoging van zijn belastingaanslag mag terugvragen, terwijl de andere ondernemer dat niet kan. Voor OZB-belasting geldt, dat er geen enkel onderscheid mag worden gemaakt tussen de aangeslagen personen, dus ook de aangeslagen ondernemers.
De retributieregeling is dus ongeoorloofd. Alle ondernemers zijn gelijk volgens de wet.
De gemeente blijft stellen dat zij zich niet bemoeit met de retributieregeling. Dat is niet waar. Uit een door ons gedaan wob-verzoek is gebleken dat de gemeente brieven die gingen over de retributieregeling voor het Ondernemersfonds heeft verstuurd. Bovendien moet het Ondernemersfonds steeds aan de gemeente vragen welke ondernemer nu wel en welke ondernemer nu niet in aanmerking komt voor retributie. Zonder bemoeienis van de gemeente kan de retributieregeling dus niet werken. Dat kan en dat mag niet, vinden wij.
Over de rug van ondernemers wordt besloten wie er wel en wie er geen geld terug krijgt. En de ondernemers zelf kunnen daar helemaal niets tegen inbrengen! Dat is ongeoorloofd en in strijd met een groot aantal beginselen van behoorlijk bestuur.
De gemeente verschuilt zich op deze manier voor iedere vorm van bestuurlijke controle.